Syngenta Group Ventures investerer i nye bæredygtige alternativer til landbruget

Syngenta Group Ventures har sammen med blandt andet Novo Holdings investeret i danske BioPhero. Ved hjælp af ny teknologi, udvikler BioPhero feromoner, der kan bruges til at kontrollere skadedyrs bestanden ved at forhindre og hæmme deres evne til at formere sig.

Hvad er feromoner?
Mange skadedyr kommunikerer via duft – feromoner. Feromoner er naturlige og stort set artsspecifikke, og de virker normalt ved at forhindre forskellige insektarter i at formere sig med hinanden. Ved BioPhero teknologien, har man videreudviklet disse feromoner, således at man også kan forhindre at de samme arter formerer sig med hinanden. Det betyder, at man kan være specifik i forhold til hvilke arter, men rammer, og dermed kan man styre og sikre bestanden inden for specielle arter. Dette er brugbart for landbruget, for at mindske skadedyr.

Typisk er feromoner fremstillet ved en kemisk proces, der gør feromonerne meget dyrere og forbeholdt høj-værdi afgrøder i drivhuse og plantager. BioPheros bio-feromoner er derimod billigere, og har derfor potentiale til at kunne bruges i helt almindelige markafgrøder, og kan indgå som en del af skadedyrsbekæmpelsesprocessen i rækkeafgrøder.

– Vi tror rent faktisk på, at vi kan gøre en forskel. Vores feromoner retter sig nemlig mod skadedyr i nogle af verdens mest betydningsfulde afgrøder, bland andet majs og ris, som udgør grundlaget for kosten i Afrika og Asien. At kunne bekæmpe skadedyr i disse og mange andre afgrøder på en nem måde uden miljø- eller sundhedsmæssige risici er rent ud sagt revolutionerende, siger CTO i BioPheros, Jesper Dohrup.

Mod et bæredygtigt landbrug
Missionen for BioPhero er at gå forrest i den globale omstilling mod et bæredygtigt landbrug. Dette er ligeledes Syngentas målsætning, hvor fokus er på at investere og innovere den måde afgrøder dyrkes og beskyttes på, alt sammen for at skabe positive, varige forandringer i landbruget.
Investeringen foretages af Syngenta Group Ventures, der siden 2009 har investeret mere end $100 millioner, næsten 700 millioner DKK, i nye teknologier og virksomheder, der har til formål at transformerer fremtiden for landbrug og fødevarer.

”BioPhero vidner om en innovativ tilgang til fremtidens landbrug, og det er noget vi hos Syngenta gerne vil støtte op om. Syngenta Group Ventures er altid på udkig efter nye løsninger for landbruget, som de kan supportere. Vi investerede i BioPhero teamet første gang, for omkring tre år siden, idet vi anerkendte deres brancheførende teknologiske evner, og de har konsekvent overgået alle forventninger på den tid. Denne nye investeringsrunde vil give dem mulighed for at udvide BioPheros platform og skabe billige feromoner, der hver især er i stand til at kontrollere flere arter," siger Michael Lee, administrerende direktør hos Syngenta Ventures.