Syngenta og Unium Bioscience samarbejder om at bringe biologisk middel til bejdsning af frø til Skandinavien

Syngenta og Unium Bioscience samarbejde

Syngenta erhverver rettighederne til den kvælstoffikserende biostimulant, NUELLO® iN, der kan hjælpe med at øge udbytte og styrke plantens sundhed.

Syngenta Biologicals og Unium Bioscience har indgået et samarbejde om at gøre banebrydende biologiske løsninger til bejdsning af frø tilgængelig for landmænd i Nordvesteuropa.

NUELLO® iN forbedrer naturligt plantens egenskaber til at fiksere frit kvælstof fra luften til planten. Den har potentialet til at kunne fiksere 10 procent mere af den samlede kvælstofmængde.

En løsning, der kan bidrage til at mindske landbrugets miljøpåvirkning, øge udbyttet og fremme planters sundhed. Samtidig giver det landmændene større fleksibilitet i planlægningen af gødningsstrategier.

Gennem samarbejdet opnår Syngenta eksklusiv adgang til NUELLO® iN og bliver eksklusiv distributør for Uniums biostimulant produkt til bejdsning af frø, kendt under navnet TIROS®, i hele Nordvesteuropa. De allerede etablerede produkter vil fortsat blive solgt i Storbritannien under navnet NUELLO® iN.

Samarbejdet er et første skridt mod at kunne tilbyde biologiske løsninger til bejdsning af frø. Samtidig styrker det Syngentas allerede eksisterende produktportefølje på tværs af Nordvesteuropa inden for biostimulantprodukter - såsom VIXERAN®.

- Syngenta åbner for fremtidens måde at drive landbrug på ved at opfordre til at arbejde med komplementære bæredygtige metoder, som kan bidrage til at opnå et lavere CO2-forbrug samt øge udbyttepotentialet. Det siger Jonathan Halstead, Head of North West Europe at Syngenta Crop Protection and Managing Director of Syngenta UK Ltd:

- Vi er glade for at kunne annoncere dette langsigtede samarbejde med Unium. I fællesskab - og med deres innovative løsninger - kan vi tilbyde landmænd nye produkter og teknologier.

- På et tidspunkt, hvor kvælstofanvendelse og bæredygtighed er øverst på dagsordenen for landmænd, er vi stolte af at give landmændene flere valgmuligheder og mere fleksibilitet i deres kvælstofstyring, siger John Haywood, Director at Unium:

- I forlængelse af Syngentas stærke historik med gode partnerskaber og investeringer i biologiske produkter vil dette samarbjede bidrage med flere løsninger til at dyrke sunde og produktive afgrøder på en mere effektiv og bæredygtig måde.

NUELLO® iN består af en kombination af en bakteriestamme udviklet af Intrinsyx Bio, og en prebiotisk stimulant (som er en fødekilde for bakteriestammerne). Kombinationen af de to hjælper planten med at binde den tilgængelige kvælstof fra luften og på den måde tilføre frit kvælstof, som planten kan optage.

I løbet af de kommende måneder vil NUELLO® iN kunne købes hos Syngenta i Storbritannien, hvorefter det forventes at blive markedsført i Danmark, Sverige, Finland, Norge, Irland, Belgien, Luxemborg og Holland i 2024.