Syngenta & Velas sætter fokus på biodiversitet i landbruget

31.05.2021

Syngenta og Velas vil sammen sætte fokus på biodiversitet, og de mange gode initiativer de danske landmænd arbejder med på deres bedrifter. Samarbejdet er en fortsættelse af Syngentas ”Bøndernes Blomstrende Ideer” der blev afholdt første gang i 2020.

Biodiversitet er en nødvendig og naturlig del af det danske landbrug. Mange landmænd arbejder allerede målrettet med det, og der er mange gode ideer og initiativer, som foregår rundt omkring på de danske bedrifter. Med initiativet ”Bøndernes Blomstrende Ideer” er ønsket at fremhæve og hylde danske landmænd, der gør noget godt for at hjælpe biodiversiteten på deres bedrifter. I år er Velas med som partner i projektet:

”Landbruget gør allerede rigtig meget for at værne om naturen på deres ejendom. Jeg fornemmer, at flere og flere ønsker yderligere redskaber, nye vinkler og viden til at forvalte den natur, som allerede er på deres ejendom. Indsatsen bliver måske ikke altid set eller hørt, og det kan også være svært at vide, hvad der er den rigtige indsats for naturen. Derfor glæder jeg mig til sammen med Syngenta i dette projekt at øge fokus på natur og biodiversitet og samtidig brede budskabet ud til endnu flere landmænd. Projektet vil medføre at flere landmænd bliver opmærksomme på, hvor store naturværdier de rent faktisk har, og hvor vigtigt det er at passe på dem”, siger Hanne Juncher Fris, Jagt- og naturplejekonsulent ved Velas.

Igen i år vil en jury af eksperter inden for biodiversitet bedømme de indsendte ideer og vil kåre de tre bedste ideer i Danmark. Vinderen modtager et Naturtjek fra Velas, der giver et indblik i, hvad der giver størst værdi i forhold til biodiversitet, og vinderen får identificeret små og store områder, der kan inddrages på bedriften.

”Vi er glade for at kunne gennemføre dette vigtige projekt sammen med Velas og sætte fokus på biodiversiteten og de gode initiativer, der foregår på de enkelte bedrifter. Vi er utrolig glade for den store opbakning, vi oplevede sidste år. Vi håber derfor på, at initiativet i år vil motivere endnu flere landmænd til at dele deres gode idéer og forhåbentlig også inspirere andre landmænd til at gøre det samme og at tænke biodiversitet ind i deres bedrift”, siger Carina Skovmøller, chef for bæredygtighed, Public Affairs & kommunikation, i Syngenta Nordic.

I år består juryen af: Hanne Juncher Fris, Velas, Birte Boelt, Aarhus Universitet, Marie Louise Boisen Lendal, Frej, Niels Skovgaard, Landbo Ungdom og Steen Olsen, vinder af ”Bøndernes Blomstrende Ideer” 2020.

• Hanne Juncher Fris, Jagt- og Naturkonsulent ved Velas. Arbejder med direkte rådgivning indenfor jagt, vildtpleje, natur & biodiversitet primært til landmænd, fritidslandmænd, jægere og naturinteresserede.
  • Birte Boelt, Seniorforsker ved Aarhus Universitet. Uddannet agronom fra Landbohøjskolen og arbejder med forskning inden for frøproduktion, dyrkningssystemer og frøteknologi.
  • Marie Louise Boisen Lendal, Direktør og medstifter af Frej. Arbejder med kommunikation med eksterne aktører samt deltagelse i den offentlige debat, oplægsholder og deltager i paneldebatter for virksomheder og landmænd.
  • Niels Skovgaard, Formand for LandboUngdom. Uddannet landmand og vokset op på et landbrug med mælkeproduktion ved Silkeborg.
  • Steen Olsen, Landmand. Landmand på en bedrift på Sydsjælland. Vinder af Bøndernes Blomstrende Ideer 2020.

På baggrund af juryens vurdering af de indsendte initiativer vil der blive udformet en juryrapport med en beskrivelse af alle initiativerne, der forhåbentlig kan være med til at skabe inspiration rundt på gårdene, til gavn for den samlede biodiversitet i Danmark. Se juryrapporten fra 2020.

Tilmeldingsfristen er d. 5. oktober 2021.

Om Velas

Velas er landbrugets førende rådgivningsvirksomhed med 550 dedikerede medarbejdere og en omsætning på ca. 400 mio. kr. Vi udspringer af landbruget, og blandt vores 11.000 kunder udgør landbrugsvirksomhederne stadig kernen. Vi har et fælles mål om at skabe merværdi og udvikling for vores kunder. Vi tilbyder rådgivning indenfor en bred faglighed omfattende bl.a. natur og miljø, økonomi, finansiering, skat, HR, ejendom og jura samt alle de landbrugsfaglige områder. Vi har kontorer på 8 forskellige lokationer placeret i Østervrå, Års, Viborg, Søften, Horsens, Vissenbjerg, Samsø og på Ærø.

Læs mere om Velas www.velas.dk/