Flyvende gæster får blomstrende velkomst | Syngenta

Share page with AddThis

Flyvende gæster får blomstrende velkomst

12.06.2019
Bier i Bornholms Lufthavn i blomsterstriber udplantet i forbidelse med Bornholm Blomstre

Det bornholmske samarbejde #BornholmBlomstrer giver en farverig velkomst til flyvende deltagere i Folkemødet 2019. Og blomsterne er ikke kun til pynt. Blomsterstriber har vist sig at tiltrække fire gange flere bier end grøftekanter og brakarealer.

Blomster er der kommet flere af i landskabet med samarbejdet Bornholm Blomstrer, og striben i Bornholms Lufthavn er blot en lille del af de 75.000 kvadratmeter blomsterstriber, der i 2019 er etableret på Bornholm.

Selvom blomsterstriberne har pyntet hos især de bornholmske landmænd i flere år, så var det først i 2018, at der kom vished for, at tiltagene er til gavn for insekterne på blomsterøen.

Dokumentationen kom med rapporten ’Insektmonitorering af de bornholmske blomsterstriber’, hvor konklusionen fra ophavsmanden Morten Top-Jensen lød, at forekomsten af bier i blomsterstriberne i projektet #BornholmBlomstrer er langt højere end i grøftekanter og brakarealer, og det gælder både for vilde bier og honningbier.

I år er blomsterstribers store tiltrækningskraft på bier blevet bekræftet i København, hvor man på en sået blomstereng i 2019 har fundet 31 arter af vilde bier, hvoraf de fire blev vurderet til at være sjældne.

Bierne mangler blomster

Der mangler blomster i Danmark, og bierne lider på grund af manglende arealer med blomsterplanter, men det nytter, når landmænd, biavlere, grønne organisationer og virksomheder arbejder sammen,

lyder det fra Klaus H. Petersen fra Bornholms Landbrug & Fødevarer, der i 2019 har naturens vilkår i landbrugslandet til debat. Her skal #BornholmBlomstrer-initiativet være et af omdrejningspunkterne for en snak om vejen frem for naturen i agerlandet. Deltagerne i diskussionen spænder fra pesticidindustrien og til Danmarks Naturfredningsforening; begge er nemlig umage partnere i det Bornholmske blomster-samarbejde.

Det nytter at løfte i samlet flok og gøre en målrettet indsats for insekterne, så fra samarbejdet #BornholmBlomstrer opfordrer vi til, at finde fælles lokale løsninger og sammen gøre Danmark skønnere for insekter og mennesker,

lyder opfordringen fra Klaus H. Petersen, talsmand for #BornholmBlomstrer.

I forbindelse med Folkemødet 2019 har samarbejdet #BornholmBlomstrer opsat blomsterkasser på festivalpladsen ligesom der rundt omkring på øen er etableret blomsterstriber.

Fakta:
Bornholm Blomstrer har i 2019 udsået hvad der svarer til 75.000 kvadratmeter med blomster.

Fredag den 14. juni kl. 16.45 – 17.30 er der debat med temaet Natur & Biodiversitet - Klima & Bæredygtighed, hvor blandt andet effekten af brede samarbejder for naturen i landbrugslandet er på programmet.

Paneldeltagerne er Anne Thomas, Viceborgmester BRK, Martin Merrild, Formand for Landbrug & Fødevarer, Sebastian Jonshøj, Vicepræsident i Danmarks Naturfredningsforening, Jakob Tilma, Kommunikationschef Dansk Planteværn.

Partnerne i #BornholmBlomstrer:

Bornholms Landbrug & Fødevarer